Niukkuuden ylistys

Tein hieman kokeiluja erilaisilla objektiiveilla, millaisen bokehin niillä saa täydellä aukolla, paitsi Lensbaby Composeria aukolla 4. Lensbabyllä aukko vaikuttaa myös ”terävänä” piirtyvän alueen pinta-alaan ja se olisi voinut olla isompikin tälle lehdelle. Zoomeissa käytin pisintä polttoväliä, jolloin terävyysalue on lyhimmillään. Lensbabylla ja Navitarilla otetut kuvat on otettu muutamaa päivää myöhemmin.

Olympuksella otin lisäksi automaattiset pinot, siten että koko lehti tuli teräväksi. Nikonin DC:n terävyydenhallinnalla ei käytännössä ole vaikutusta täydellä aukolla. Canonin TS-E 90mm/2.8:lla käänsin tiltin täysille siten, että terävyysalue lyhenee mahdollisimman paljon.

Kyse ei ole varsinaisesta testistä, koska muuttelin kuvausetäisyyksiä ja myös kuvauskorkeutta objektiivin mukaan, koska pitkillä polttoväleillä kohteena olleen lehden eteen olisi tullut liikaa sitä peittäviä lehtiä ja koska lyhyillä polttoväleillä taustalta olisi tullut näkyviin muutakin kuin lehtiä. Tavoitteena oli pitää pääkohteena ollut lehti suunnilleen samankokoisena ja koko kuva-ala taustoineen saman tyylisenä. Siinä mielessä tällainen kokeilu vastaa paremmin oikeaa käyttöä kuin labratestit.

Järjestin kuvat siten, että järjestys on ainakin suunnilleen niukimmasta laajimpaan syväterävyyden mukaan. Järjestäminen on aika vaikeaa, koska kuvauskorkeus ja kuva-ala muuttuivat, eivätkä erot syväterävyyksissä ole kovin merkittäviä. Koska epäterävän alueen luonne, bokeh, on erilainen eri objektiiveilla, järjestys on osin myös makuasia. Tarkennuskaan ei välttämättä ole kaikissa kuvissa osunut samaan kohtaan lehteä ja sekin tietenkin vaikuttaa lopputulokseen.

EF 300/2.8 L IS usm Mk II, Canon EOS-1D Mark IV

EF 300/2.8 L IS usm Mk II, Canon EOS-1D Mark IV

Canon EF135mm/2.0L, Canon EOS 6D

Canon EF135mm/2.0L, Canon EOS 6D

Canon TS-E 90mm/2.8, Canon EOS 6D, terävyysaluetta lyhennety tilttaamalla

Canon TS-E 90mm/2.8, Canon EOS 6D, terävyysaluetta lyhennety tilttaamalla

Lensbaby Composer, f4, Canon EOS 6D

Lensbaby Composer, f4, Canon EOS 6D

EF 70-200/2.8 L IS usm Mk II, Canon EOS-1D Mark IV

EF 70-200/2.8 L IS usm Mk II, Canon EOS-1D Mark IV

Olympus 55mm/1.2G-Zuiko Auto-S, Canon EOS 6D

Olympus 55mm/1.2 G-Zuiko Auto-S, Canon EOS 6D

Navitar 75/1.3 C, Olympus OM-D E-M5

Navitar 75/1.3 C, Olympus OM-D E-M5

Olympus 40-150/2.8 Pro, Olympus E-M1, automaattipino

Olympus 40-150/2.8 Pro, Olympus E-M1, automaattipino

Olympus 40-150/2.8 Pro, Olympus E-M1

Olympus 40-150/2.8 Pro, Olympus E-M1

Nikkor 105mm/2.0 DC, Canon EOS 6D

Nikkor 105mm/2.0 DC, Canon EOS 6D

Sigma 35/1.4 A DG HSM, Canon EOS 6D

Sigma 35/1.4 A DG HSM, Canon EOS 6D

Canon EF 100mm/2.8L IS usm Macro, Canon EOS 6D

Canon EF 100mm/2.8L IS usm Macro, Canon EOS 6D

Makro-Planar 50mm/2 ZE, Canon EOS 6D

Makro-Planar 50mm/2 ZE, Canon EOS 6D

Olympus 60mm/2.8 Macro, Olympus E-M1

Olympus 60mm/2.8 Macro, Olympus E-M1

Olympus 60mm/2.8 Macro, Olympus E-M1, automaattipino

Olympus 60mm/2.8 Macro, Olympus E-M1, automaattipino

Mainokset
Kategoria(t): kalusto, kasvikuvaus, lähikuvaus Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s